Σάββατο 30 Ιανουαρίου 2010

Τι είναι το μαγικό τετράγωνο;

Η Κωνσταντίνα Γιαννακάκη έστειλε:

Μαγικό τετράγωνο λέγεται ένας διδιάστατος πίνακας, μεγέθους n x n που περιέχει φυσικούς αριθμούς ... και έχει την ιδιότητα: Το άθροισμα των στηλών, γραμμών και των διαγωνίων του να είναι το ίδιο, δηλαδή σταθερό.

Μαγικά τετράγωνα μπορούμε να φτιάξουμε και με άλλους αριθμούς εκτός από φυσικούς πχ κλάσματα κλπ.

Παρασκευή 29 Ιανουαρίου 2010

Ηλιακό ρολόι

Το ηλιακό ρολόι είναι μία κατασκευή για να μετράμε το χρόνο με τη βοήθεια της σκιάς ενός δείκτη που ονομάζεται «γνώμονας». Το ηλιακό ρολόι δείχνει τον αληθή ηλιακό χρόνο ενός τόπου.

Τα ηλιακά ρολόγια διακρίνονται ανάλογα με τον προσανατολισμό της ωρολογόπλακας σε:
Ισημερινά , Οριζόντια , Κατακόρυφα και Πολικά .
Υπάρχουν όμως
και Άλλοι τύποι ηλιακών ρολογιών,
καθώς και ένας τύπος ηλιακών ρολογιών χωρίς σταθερό γνώμονα,
τα Αναλημματικά
ηλιακά ρολόγια.

Σχεδιασμός του διαγράμματος των ωρών

Κατάλληλες διαστάσεις του διαγράμματος των ωρών είναι 50x70 περίπου cm. Δημιουργούμε σύστημα αξόνων το οποίο ονομάζουμε Δ(ύση), Α(νατολή), Β(οράς), Ν(ότος)

Για τη χώρα μας

Οριζόντια ρολόγια

Στα οριζόντια ηλιακά ρολόγια
η ωρολογόπλακ
α είναι παράλληλη με τον ορίζοντα του τόπου,
επομένως ο γν
ώμονας σχηματίζει το επίπεδο της ωρολογόπλακας
γωνία ίση με το γ
εωγραφικό πλάτος του τόπου.

Το άρθρο έστειλε ο Δημήτρης Φαϊτάκης του Α5

Ευπαλίνειο Όρυγμα

Το Ευπαλίνειο όρυγμα είναι μια σήραγγα μήκους 1036 μέτρων κοντά στο Πυθαγόρειο της Σάμου, η οποία κατασκευάστηκε κατά τον 6ο αιώνα π.Χ. για να χρησιμεύσει σαν υδραγωγείο. Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του ήταν ότι ανοίχθηκε ταυτόχρονα και από τις δυο πλευρές του βουνού: το όρυγμα αυτό ήταν αμφίστομον όπως το χαρακτήρισε ο Ηρόδοτος, χάρις στον οποίον έγινε γνωστό. Οι δυο σήραγγες συναντήθηκαν περίπου στο μέσον με αξιοθαύμαστη ακρίβεια, κάτι που ήταν σημαντικό επίτευγμα για τα τεχνολογικά δεδομένα της εποχής. Ένα μέρος του ορύγματος είναι σήμερα επισκέψιμο.

Ιστορικά στοιχεία

Η κατασκευή του ορύγματος έγινε με εντολή του τυράννου Πολυκράτη και εκτιμάται ότι η κατασκευή του κράτησε 10 χρόνια. Ο σχεδιαστής και μηχανικός του έργου ήταν ο Ευπαλίνος, γιος του Ναυστρόφου από τα Μέγαρα. Το άνοιγμα της σήραγγας είναι περίπου 1.80x1.80 μ. και το μήκος της 1036 μέτρα. Μερικά μέτρα κάτω από την κύρια σήραγγα έχει σκαφτεί μια μικρότερη, από την οποία περνούσε το νερό.

Εκτιμάται ότι ο σκοπός του ορύγματος ήταν όχι μ

όνο να με

ταφερθεί νερό από την πηγή πίσω από το βουνό προς στην πρωτεύουσα της Σάμου (το σημερινό Πυθαγόρειο), αλλά αυτό να γίνει με τρόπο που δεν ήταν ανιχνεύσιμος από επιδρομείς, οι οποίοι θα μπορούσαν εύκολα, αν έβλεπα

ν τον επιφανειακό αγωγό, να τον καταστρέψουν και να στερήσουν την πόλη από τον βασικότερο πόρο της. Από το όρυγμα λοιπόν το νερό οδηγούνταν μέσα από το τείχος της π

όλης.

Ο λόγος για τον οποίο υπάρχουν δυο παράλληλες σήραγγες, είναι ότι κατά το χρόνο σχεδιασμού και υλοποίησης του έργου η πηγή βρισκόταν σε ορισμένο ύψος (υψηλότερο από το επίπεδο της στοάς), αλλά μετά την κατασκευή της κύρια

ς στοάς, η πηγή άρχισε να αναβλύζει χαμηλότερα, συνεπώς δε μπορούσε πλέον με φυσική ροή να οδηγηθεί στη στοά αυτή. Για το λόγο αυτό έγινε αναγκαία η διάνοιξη μιας βοηθητικής, μικρό

τερης σήραγγας, σε χαμηλότερο επίπεδο. Η μικρότερη

σήραγγα διανοίχτηκε μέσα από την κύρια στοά, με τη βοήθεια κάθετων ορυγμάτων.

Ο Ηρόδοτος, η μοναδική πηγή που έχουμε για το Ευπαλίνιο όρυγμα, περιγράφει και την κύρια αλλά και τη βοηθητική σήραγγα.

Το κείμενο του Ηροδότου

Η μοναδική αναφορά στο Ευπαλίνειο όρυγμα είναι αυτ

ή του Ηροδότου (Γ,60):

[1] μήκυνα δ περ Σαμίων μλλον, τι σφι τρία στ

μέγιστα πάντων λλήνων ξεργασμένα, ρεός τε ψηλο ς πεντήκοντα κα κατν ργυιάς, τούτου ρυγμα κάτωθεν ρξάμενον, μφίστομον. [2] τ μν μκος το ρύγμ

ατος πτ στάδιοι εσί, τ δ ψος κα ερος κτ κάτερον πόδες. δι παντς δ ατο λλο ρυγμα εκοσίπηχυ βάθος ρώρυκται, τρίπουν δ τ

ερος, δι ο τ δωρ χετευόμενον δι τν σωλήνων παραγίνεται ς τν πόλιν γόμενον π μεγάλης πηγς. [3] ρχιτέκτων δ το ρύγματος τούτου γένετο Μεγαρες Επαλνος Ναυστρόφου.

Σε ελεύθερη μετάφραση:

Ανέφερα πολλά δε για τους Σαμίους, γιατί έχουν κάνει τρία από τα μεγαλύτερα έργα από όλους τους Έλληνες. Σε όρος με ύψος εκατόν πενήντα οργιές, έφτιαξαν υπόγειο όρυγμα που το είχαν αρχίσει ταυτόχρονα από δυο πλευρές. Το μεν μήκος του ορύγματος είναι επτά στάδια, το δε ύψος και πλάτος είναι οκτώ πόδια το καθένα. Κα

θ' όλο το μήκος του δε, έχει ανοιχτεί ένα άλλο όρυγμα, σε βάθος είκοσι πήχεων, με πλάτος τριώ

ν ποδιών, μέσα από το οποίο το νερό διοχετεύεται μέσα από σωλήνες από μεγάλη πηγή μέχρι την πόλη. Ο αρχιτέκτονας δε του ορύγματος αυτού ήταν ο Ευπαλίνος, γιός του Ναυστρόφου από τα Μέγαρα.

Το όρυγμα και τα ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

Σύγκριση μεγεθών που αναφέρει ο Ηρόδοτος:

  • Όρος με ύψος εκατόν πενήντα οργιές, δηλαδή περίπου 277 μέτρα (χρησιμοποιώντας ως στάδιο μήκος 185,15 μέτρων, με 100 οργιές ανά στάδιο). Το όρος αυτό έχει ύψος περίπου 225 μέτρα.
  • Μήκος του ορύγματος: 7 στάδια, δηλαδή 1296 μέτρα. Το μήκος του είναι 1036 μέτρα.
  • Ύψος και πλάτος 8 πόδια, δηλαδή 2,5 μέτρα. Το ύψος και πλάτος του είναι περίπου 1,8 μέτρα κατά μέσο όρο.

Οι τεχνικές που χρησιμοποίησε ο Ευπαλίνος

Ο Ευπαλίνος χρησιμοποίησε έξυπνες τεχνικές για να σιγουρ

ευτεί ότι οι δυο σήραγγες θα ενωνόντουσαν ακόμη και

αν υπήρχαν λάθη στις μετρήσεις του.

Σχηματικά:

Στο οριζόντιο επίπ εδο:

Και στο κατακόρυφο επίπεδο:


Τα στοιχεία είναι από την Βικιπαίδεια και τα έστειλε η Βάλια Μανιδάκη

Ευπαλίνειο Όρυγμα

Ο τύραννος Πολυκράτης [της Σάμου] χρειαζόταν έναν ασφαλή τρόπο ύδρευσης της πόλης. Το νερό έπρεπε να μεταφερθεί με αγωγό από την πηγή των Αγιάδων. Το πρόβλημα ήταν ότι ένα βουνό ύψους 250 περίπου μέτρων παρεμβαλλόταν στην διαδρομή. Ένας εξωτερικός αγωγός θα ήταν ευπρόσβλητος από τους τυχόν εχθρούς. Ο σχεδιαστής και μηχανικός του έργου, ο Ευπαλίνος, αποφάσισε να δημιουργήσει στοά στο βουνό. Το άνοιγμα της σήραγγας κατασκευάστηκε περίπου 1.80 επί 1.80 μέτρα και το μήκος της είναι 1055 μέτρα. Μέσα στην κύρια σήραγγα έχει σκαφτεί στο πλάι όρυγμα μέσα στο οποίο υπήρχε πήλινος αγωγός για την μεταφορά του νερού.
Η κατασκευή κράτησε περίπου 10 χρόνια. Οι εργασίες άρχισαν και από τις δύο μεριές του βουνού. Τα δύο συνεργεία πλησίασαν και ένωσαν την σήραγγα περίπου στο μέσον της διαδρομής με μικρή απόκλιση. Ένα μεγάλο μέρος της σήραγγας είναι ευθεία. Αλλά εκείνο που κάνει το έργο πραγματικά αξιοθαύμαστο είναι το γεγονός ότι στα έγκατα του βουνού το έργο προχωρούσε με στροφές! Πρέπει να υπάρχουν περίπου έξι αλλαγές κατεύθυνσης προς τα δεξιά και προς τα αριστερά. Μπορείτε να δείτε και στον χάρτη την κάτοψη του έργου. Εάν είναι δύσκολο να συναντηθούν δύο αντίθετες σήραγγες, είναι πολύ δυσκολότερο να συναντηθούν μετά από αλλεπάλληλες αλλαγές κατεύθυνσης.

Το άρθρο έστειλε η Χαρά Λουκάκη του Α1

Γρίφος

Πώς ονομάζεται ένα έντομο μέσα σε ένα ταξί;

Το έστειλε η Β. Λιανού

Πρόβλημα

Πόσα ζευγάρια κάλτσες έχει μια ντουζίνα;

Ο Αζόρ


Μπορείτε να σχεδιάσετε στη Ζωγραφική και να στείλετε την απάντησή σας σχετικά με το μέρος που φυλάει ο Αζόρ γύρω από το σπίτι που είναι δεμένος;

Πρόβλημα

Αν σε έναν αγώνα δρόμου προσπεράσεις τον τελευταίο σε ποια θέση θα βρεθείς;

Πρόβλημα

Αν σε έναν αγώνα δρόμου προσπερνάς τον δεύτερο σε ποια θέση πηγαίνεις;

Πρόβλημα

Πόσα ζώα από κάθε είδος πήρε μαζί του στην Κιβωτό ο Μωυσής;

Πρόβλημα

Ένας βοσκός είχε 17 πρόβατα. Από μια αρώστια πέθαναν όλα εκτός από εννιά. Πόσα του έμειναν;

Πρόβλημα

Ένας γιατρός δίνει στον ασθενή μια αγωγή με τρία χάπια τα οποία θα πρέπει να πάρει αυτός ανά μισή ώρα. Σε πόση ώρα θα πάρει και τα τρία;

Πρόβλημα

Αν διαιρέσετε το 30 με το 1/2 και προσθέσετε 10, πόσα θα έχετε;

Τρίτη 26 Ιανουαρίου 2010

Και άλλα αστεία

Πώς λέγεται:
1. O Ιαπωνέζος Ουρολόγος;
2.
Ο Ιαπωνέζος Πλαστικός χειρούργος;
3.
Η Ρωσίδα νοικοκυρά;
4. Η πεταλούδα στα τούρκικα;

(Οι απαντήσεις μόλις συγκεντρωθούν 5 σχόλια)

Αστεία

Πώς λέγεται:
1. O μεθυσμένος Αι Βασίλης;
2.
Ο αδερφός του Καραισκάκη;
3.
Γιαπωνέζος νεκροθάφτης;
4.
Υπολογιστής στα Τούρκικα;
5.
Ναυμαχία στα Τούρκικα;
6. Ο Φοβιτσιάρης στα Ισπανικά;

(Οι απαντήσεις μόλις συγκεντρωθούν 5 σχόλια)

Και πάλι ο κύκλος

Ο κύκλος είναι μία στρογγυλή γραμμή, χωρίς συνδέσεις, ενωμένη με τέτοιο τρόπο που δεν μπορείς να καταλάβεις που αρχίζει και που τελειώνει.

Ο κύκλος


Ο κύκλος δεν έχει ούτε αρχή ούτε τέλος, εκτός αν σταματήσεις το διαβήτη. (Χο, χο...)

Πέμπτη 21 Ιανουαρίου 2010

Η ψηφιακή τάξη ενημερώνεται

Δημοδιεύτηκε στην "Ελευθρεοτυπία" της 21-1-2010

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ


Η ψηφιακή τάξη ενημερώνεται


Πρόγραμμα ενημέρωσης των μαθητών της Α' τάξηΓ όλων των γυμνασίων του Νομού Εβρου με θέμα την «ασφαλή χρήση του Διαδικτύου σε σχέση με τη λειτουργία του θεσμού της ψηφιακής τάξης» υλοποιείται σήμερα στο 3ο Γυμνάσιο της Αλεξανδρούπολης.

Στόχος της εκδήλωσης είναι να δοθούν κάποια στοιχεία που αφορούν τους κινδύνους που μπορούν να αντιμετωπίσουν οι μαθητές, όπως τη διαρροή προσωπικών τους στοιχείων, τις αγορές, ψεύτικα sites που έχουν σκοπό να παραπλανήσουν και να προετοιμαστούν οι μαθητές όσον αφορά τη μετάβαση που θα κάνουν στην ψηφιακή τάξη και την ψηφιακή εποχή.

Η εκδήλωση γίνεται υπό τον έλεγχο της ελληνικής εταιρείας ασφαλούς Διαδικτύου και από καθηγητές πληροφορικής με μεγάλη εμπειρία, ενώ στα σχολεία έχει ήδη αποσταλεί αρκετό υλικό.

«Υστερα από πολλές καταγγελίες που είχαμε για προβλήματα καταναλωτών σχετικά με το Διαδίκτυο, παρακινήσαμε και υλοποιούμε μια σειρά εκδηλώσεων, για την ασφαλή χρήση του Διαδικτύου, καθώς πιστεύουμε ότι το να προλαμβάνουμε είναι καλύτερο από το να θεραπεύουμε», σχολίασε στην «Ε» ο πρόεδρος Προστασίας Καταναλωτών Εβρου, Χρήστος Κακαλής.

Το πρόγραμμα επιμελείται η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Εβρου, μέσω του γραφείου Αγωγής Υγείας, σε συνεργασία με το τμήμα Προστασίας Καταναλωτή της νομαρχίας και την Ενωση Καταναλωτών Εβρου και στηρίζεται από τη Νομαρχιακή Επιτροπή Οικονομικών - Διοίκησης και Ποιότητας Ζωής της Νομαρχίας Εβρου.

Αρχαιολογικό Μουσείο Αγίου Νικολάου

Το Αρχαιολογικό Μουσείο Αγίου Νικολάου βρίσκεται βόρεια από τη λίμνη
στην οδό Παλαιολόγου 74, σε μικρή απόσταση από το κέντρο της πόλης.
Το μουσείο ιδρύθηκε στον Αγιο Νικόλαο το 1970 και στεγάζει μία
πλούσια συλλογή από αρχαιολογικά ευρήματα από το νομό Λασιθίου.

Στις 8 αίθουσες του μουσείου εκτίθενται αρχαιολογικοί θησαυροί που
καλύπτουν τη περίοδο από τα νεολιθικά χρόνια (6.000 π.Χ.), μινωικά
(3.000 π.Χ.) μέχρι και τα ρωμαϊκά (1ος - 2ος αιώνας μ.Χ.).

Από τα εκθέματα του Μουσείου, το εντυπωσιακότερο, είναι το κρανίο του
νεαρού αθλητή από το ρωμαϊκό νεκροταφείο στην περιοχή Ποταμός, κοντά
στον Αγιο Νικόλαο.

Το κρανίο χρονολογείται στον 1ο μ. Χ. αιώνα και το εντυπωσιακό είναι
ότι στεφανώνεται με χρυσό διάδημα που αναπαριστά φύλλα ελιάς.

Στο στόμα του νέου υπήρχε ένα ασημένιο νόμισμα από την πόλη Πολυρρήνια
στη δυτική Κρήτη.

Το νόμισμα αυτό χρονολογείται στην εποχή του Ρωμαίου Αυτοκράτορα
Τιβέριου και σύμφωνα με την παράδοση ήταν η αμοιβή για το Χάρο, το
βαρκάρη (ψυχοπομπό) που οδηγούσε τις ψυχές στον Κάτω Κόσμο (Αδη) μέσα
από την Αχερουσία λίμνη.

Η 1η αίθουσα του μουσείου
Στην πρώτη αίθουσα του μουσείου Αγίου Νικολάου θα δείτε ευρήματα από
το μινωικό νεκροταφείο στην Αγία Φωτιά στη Σητεία. Το προϊστορικό αυτό
νεκροταφείο με τους 260 μινωικούς τάφους είναι το μεγαλύτερο που έχει
ανασκαφεί μέχρι σήμερα στην Κρήτη.
Εδώ βρέθηκαν 1600 αγγεία που είχαν φτιαχτεί χωρίς να χρησιμοποιηθεί
τροχός, ενώ ο ρυθμός τους εμφανίζει έντονες επιρροές από τις Κυκλάδες.

Η 2η αίθουσα του μουσείου
Στη δεύτερη αίθουσα του αρχαιολογικού μουσείου εκτίθενται τα ευρήματα
από τους μινωικούς οικισμούς στον Μύρτο.
Εδώ θα θαυμάσετε το πήλινο ειδώλιο της θεάς του Μύρτου που βρέθηκε
στον πρωτομινωικό οικισμό Φούρνου Κορυφή ανάμεσα στο Μύρτο και την
Ιεράπετρα.
Η θεά του Μύρτου ήταν αγγείο για σπονδές προς τους θεούς και
αναπαριστά γυναίκα με πολύ μικρό κεφάλι, εξαιρετικά ψηλό λαιμό και
σώμα με σχήμα κουδουνιού (κωδωνόσχημο).
Η θεά αγκαλιάζει με τα χέρια της αντικείμενο απ’ όπου έρρεε το υγρό
για τις σπονδές.

Η 4η αίθουσα του μουσείου
Η τέταρτη αίθουσα του μουσείου παρουσιάζει επίσης μεγάλο ενδιαφέρον,
καθώς εδώ εκτίθενται ευρήματα από το Μινωικό Ανάκτορο των Μαλίων, όπως
το θαυμάσιο πέτρινο αγγείο σε σχήμα τρίτωνα.

Τετάρτη 20 Ιανουαρίου 2010

Χιούμορ

Λέει το 0 στο 8: Ωραία η ζώνη σου !

Χιούμορ

Λέειένα βιβλίο μαθηματικών σε ένα άλλο:
-Παράταμε, έχω τα δικά μου προβλήματα!

Πρόβλημα

Ο καπετάν Μανούσος πέθανε σε ένα απότα τρία ταξίδια που έκανε. Σε ποιό;

Δευτέρα 18 Ιανουαρίου 2010

Μουσείο Μέτρων και Σταθμών

Το Διεθνές Σύστημα (SI) μονάδων
Η επιθυμία πολλών Ευρωπαίων επιστημών για την δημιουργία ενός νέου ενιαίου και πιο ομοιόμορφου μετρητικού συστήματος βρήκε διέξοδο κατά την διάρκεια της Γαλλικής Επανάστασης. Ο ίδιος ο βασιλιάς Λουδοβίκος ο δέκατος έκτος (XVI) πρότεινε την δημιουργία ενός δεκαδικού μετρητικού συστήματος.

Ύστερα από διεργασίες σχεδόν μια δεκαετίας,, το μετρικό σύστημα ήταν πλέον γεγονός τον Ιούνιο του 1799.

Αν και το μετρικό σύστημα δεν έγινε αρχικά αποδεκτό με ενθουσιασμό, η υιοθέτηση του από άλλα έθνη άρχισε να αυξάνει σταθερά ύστερα από την από την υποχρεωτική χρήση του στην Γαλλία το 1840.
Δεν είναι τυχαίο ότι η ανάπτυξη του μετρικού συστήματος συνέπεσε με την τεχνολογική ανάπτυξη στην Ευρώπη και την Αμερική.
Προς τα τέλη του 1860 έγινε φανερή η ανάγκη για ύπαρξη ακόμα πιο ακριβή και σαφώς καθορισμένων μονάδων, λόγω των απαιτήσεων που δημιουργούσαν οι νέες επιστημονικές ανακαλύψεις. Αυτό έγινε δυνατό με τη Συνθήκη του Μέτρου (Meter Convention) το 1875, μια διεθνή συνθήκη στην οποία συμμετείχαν 17 χώρες μεταξύ των οποίων και οι ΗΠΑ, ενώ μέχρι το 1900, 35 συνολικά έθνη είχαν δεχτεί επίσημα το μετρικό σύστημα.
Η συνθήκη αυτή καθόρισε με ακρίβεια τις μονάδες όπως επίσης και τους μηχανισμούς για την σύσταση και υιοθέτηση των περαιτέρω καθορισμών στο μετρικό σύστημα, ενώ επίσης κατασκευάσθηκαν τα μετρικά πρότυπα και διανεμήθηκαν σε κάθε έθνος που επικύρωσε την συνθήκη.
Το διεθνές γραφείο μέτρων και σταθμών των Σεβρών στην Γαλλία έχει ως σκοπό την διαρκή γραμματεία για την Συνθήκη του Μέτρου καθώς και την ανταλλαγή πληροφοριών γύρω από την χρήση και την βελτίωση του μετρικού συστήματος. Το γραφείο επέκτεινε τις εργασίες διεθνούς προτυποποίησης στα ηλεκτρικά πρότυπα (1921), στα πρότυπα φωτισμού (1933) και στα πρότυπα μέτρησης των ιονιζούσων ακτινοβολιών (1960). Χρηματοδοτείται από κοινού από τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και λειτουργεί υπό την αποκλειστική εποπτεία του CIPM. Ο προϋπολογισμός για το 2009 είναι πάνω από δέκα εκατομμύρια ευρώ.

Την ίδια χρονιά (1960) αποφασίστηκε μια γενικευμένη απλοποίηση του μετρικού συστήματος καθώς και μετονομασία του σε Διεθνές Σύστημα Μονάδων (Systeme International d'Units - S.I.).
Περαιτέρω βελτιώσεις στο SI έγιναν το 1964, 1967-1968, 1971, 1975, 1979, 1983, καθώς και το 1991.
Το Διεθνές Σύστημα Μονάδων έχει καθιερωθεί πλέον παγκοσμίως ακολουθώντας ταυτόχρονα τις συνεχώς δημιουργούμενες επιστημονικές ανάγκες για τον καθορισμό νέων και ακριβέστερων κάθε φορά μετρητικών μονάδων.
Στην Ελλάδα η πλήρης καθιέρωση του Μετρικού συστήματος έγινε την 1η Απριλίου το 1959 οπότε αντικαταστάθηκε η μέχρι πρότινος μονάδα βάρους η οκά, από το χιλιόγραμμο (κιλό). Η οκά υποδιαιρούνταν σε 400 δράμια, ενώ μία οκά ισοδυναμούσε με 1282 γραμμάρια.

Μουσείο Μέτρων και Σταθμών

Tο έτος 1875, έγινε στο 1ο Συνέδριο Μέτρων και Σταθμών που πραγματοποιήθηκε στο Παρίσι, παγκόσμια αποδεκτό. Το έτος 1889, κατασκευάστηκε δε νέο πρωτότυπο μέτρο με ράβδο από πλατίνα με διατομή Χ, το οποίο βρίσκεται ακόμα στο Μουσείο Μέτρων και σταθμων της Γαλλιας. Το πρότυπο του μέτρου με μια ράβδο από πλατίνα ορθογώνιας διατομής, 25mm x 4,08mm. Είναι προφανές ότι η διάδοση αυτής της νέας μονάδας δεν ήταν εύκολη, τόσο στη Γαλλία επειδή η προσκόλληση στις παραδοσιακές συνήθειες δεν επέτρεπε τον αναπροσανατολισμό, όσο και στην υπόλοιπη Ευρώπη, όπου δεν ήταν δυνατόν να γίνουν αποδεκτές ρυθμίσεις που προέρχονταν από τους μισητούς Γάλλους επαναστάτες! Πηγή sfrang.com/.../selida505.htm

Χιούμορ

Ένας μαθητής έγραψε :φωνώ. Τι εννοούσε;

Κυριακή 17 Ιανουαρίου 2010

Μουσείο Μέτρων και Σταθμών

Το έτος 1795 όρισε η Εθνοσυνέλευση ως μονάδα μάζας της ύλης το γραμμάριο, ένα κύβο νερού με ακμή 1cm σε θερμοκρασία 0ο Κελσίου και το έτος 1799 υλοποιήθηκε στη Γαλλία το πρότυπο του μέτρου με μια ράβδο από πλατίνα ορθογώνιας διατομής, 25mm x 4,08mm. Είναι προφανές ότι η διάδοση αυτής της νέας μονάδας δεν ήταν εύκολη, τόσο στη Γαλλία επειδή η προσκόλληση στις παραδοσιακές συνήθειες δεν επέτρεπε τον αναπροσανατολισμό, όσο και στην υπόλοιπη Ευρώπη, όπου δεν ήταν δυνατόν να γίνουν αποδεκτές ρυθμίσεις που προέρχονταν από τους μισητούς Γάλλους επαναστάτες! Σταδιακά όμως η χρήση του μετρικού συστήματος εξαπλώθηκε και, μερικές δεκαετίες αργότερα, το έτος 1875, έγινε στο 1ο Συνέδριο Μέτρων και Σταθμών που πραγματοποιήθηκε στο Παρίσι, παγκόσμια αποδεκτό. Το έτος 1889, κατασκευάστηκε δε νέο πρωτότυπο μέτρο με ράβδο από πλατίνα με διατομή Χ, το οποίο βρίσκεται ακόμα στο Μουσείο Μέτρων και Σταθμών των Σεβρών της Γαλλίας.

Πηγή: http://sfrang.com/historia/selida505.htm (17-1-10)

Και πάλι τα laptop της Α'

Μοιράστηκαν λάπτοπ αλλά τα παιδία παίζει

Ενα πανθομολογούμενο «τίποτα» αποδεικνύεται το περίφημο πρόγραμμα «Ψηφιακή Τάξη» με τα εκπαιδευτικά λάπτοπ που μοιράστηκαν φέτος στους μαθητές της Α' γυμνασίου.

*Καθηγητές και μαθητές αξιοποιούν ελάχιστα τις δυνατότητες της τεχνολογίας που έχουν στα χέρια τους, καθώς η κίνηση αυτή δεν εντάχθηκε σε κανένα ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό σχέδιο. Επιπλέον, κανείς έως τώρα δεν έχει φροντίσει να διασφαλίσει την ενεργοποίηση των φίλτρων ελέγχου που απαιτούνται για την πλοήγηση των 13χρονων στο Διαδίκτυο.

*Μετά τον αρχικό ενθουσιασμό, τα πρωτάκια του γυμνασίου διαπίστωσαν ότι τα γυαλιστερά τους λάπτοπ δεν συνοδεύονταν από κάτι ιδιαίτερο, παρά μόνο από την ηλεκτρονική εκδοχή της ύλης που ήδη είχαν σε χαρτί. Τουλάχιστον για φέτος, η χρήση αυτής της ύλης δεν μπορεί να γίνει παρά σε ελάχιστα μαθήματα (μαθηματικά, φυσική, χημεία, βιολογία, γεωγραφία, ιστορία) και μόνο αν δηλώσουν εθελοντικά ενδιαφέρον οι διδάσκοντες.

*Στον υπολογιστή κάθε μαθητή έπρεπε να είναι εγκατεστημένο και λογισμικό, με ευθύνη των προμηθευτών (από καταστήματα ηλεκτρονικών ειδών μέχρι και σουπερμάρκετ), οι οποίοι εισέπραξαν τα κουπόνια των 450 ευρώ ανά μαθητικό λάπτοπ αλλά δεν παρέχουν πάντα την απαραίτητη υποστήριξη.

Οι καθηγητές Πληροφορικής καταγγέλλουν -με τη συμπαράσταση της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης- ότι σε πολλές περιπτώσεις υποχρεώνονται να εγκαταστήσουν εκείνοι τα συγκεκριμένα λογισμικά. Οσο για τους εκπαιδευτικούς των «ψηφιακών τάξεων», αναφέρουν ότι οι μαθητές τους αναζητούν στους ίδιους την τεχνική υποστήριξη που δεν βρίσκουν αλλού για προβλήματα που βγάζουν τα λάπτοπ.

*Τα πιο ουσιαστικά παράπονα, όμως, διατυπώνονται επί του εκπαιδευτικού περιεχομένου. «Το υλικό που έχουμε στα χέρια μας δεν προσφέρει ουσιαστικά τίποτα. Οποιος ενδιαφέρεται, ψάχνει μόνος του και βρίσκει προγράμματα ή ασκήσεις που μπορεί να χρησιμοποιήσει για το μάθημά του. Κάποιοι καθηγητές ανταλλάσσουν υλικό σε φόρουμ και σε μπλογκ», εξηγεί ο φιλόλογος Κ. Τσέλιος. «Για την Ιστορία, που διδάσκω εγώ, έχω βρει μεταξύ άλλων ένα πρόγραμμα με το οποίο φτιάχνω σταυρόλεξα με λέξεις από το μάθημα και τις βάζω σαν ασκήσεις στην τάξη».

*Το φιλότιμο του κάθε εκπαιδευτικού, αργά ή γρήγορα προσκρούει σε δύο σημαντικά κενά του προγράμματος: τη μη σύνδεση των μαθητικών λάπτοπ μ' ένα σχολικό ασύρματο δίκτυο και το γεγονός ότι δεν έχουν εξασφαλιστεί άδειες χρήσης περισσότερων προγραμμάτων.

Υπάρχουν, για πράδειγμα, εκπαιδευτικά προγράμματα που διατίθενται στις ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες των σχολείων, αλλά οι καθηγητές δεν ξέρουν αν έχουν δικαίωμα να τα εγκαταστήσουν στους μαθητικούς υπολογιστές, καθώς προστατεύονται από περιορισμούς χρήσης. Κάποια άλλα προγράμματα που μπορεί κανείς να χρησιμοποιήσει online, για την ώρα είναι άχρηστα, αφού δεν υπάρχει σύνδεση.

*Η σκέψη που είχε εκφραστεί όταν σχεδιαζόταν το πρόγραμμα «Ψηφιακή Τάξη», να στηθούν μικρά σχολικά ασύρματα δίκτυα σε κάθε σχολείο, θα απαιτούσε υποδομές που τα εμπλεκόμενα υπουργεία φαίνεται πως δεν ήταν σε θέση να εξασφαλίσουν. Υπολογίζεται πως θα χρειαζόταν να διατεθεί μία οπτική ίνα για κάθε σχολείο, ώστε να μπορούν να συνδεθούν ταυτοχρόνως 100-200 μαθητικοί υπολογιστές. Σήμερα όλα τα σχολεία μπορούν να έχουν μέχρι 10 υπολογιστές συνδεδεμένους στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (www.sch.gr).

Η ενδεχόμενη σύνδεση με το συγκεκριμένο δίκτυο θα εξασφάλιζε φιλτράρισμα της πρόσβασης σε ιστοσελίδες ακατάλληλες για ανηλίκους. Είναι κάτι που δεν αποκλείται να γίνει στο μέλλον. Για την ώρα, το απαραίτητο φιλτράρισμα είναι στο χέρι του ίδιου του μαθητή ή του γονέα.

«Επειδή, όμως, οι περισσότεροι γονείς δεν έχουν γνώσεις υπολογιστών, τελικά το λογισμικό αυτό δεν ενεργοποιείται, όπως διαπιστώνουμε από τα μαθητικά λάπτοπ που έφτασαν στα χέρια μας», αναφέρει η Βερόνικα Σαμαρά, εκπρόσωπος του saferinternet.gr, φορέα αρμόδιου για την ασφαλή χρήση του Διαδικτύου.

«Εχουμε επισημάνει αυτό το πρόβλημα από τον Νοέμβριο, αλλά δυστυχώς δεν υπήρξε καμία αντίδραση. Περιμένουμε τον ορισμό ειδικού γραμματέα στο υπουργείο Παιδείας που θα ασχοληθεί με το θέμα, καθώς μετά την έγκριση της δαπάνης από τη γ.γ. Ψηφιακού Σχεδιασμού του υπουργείου Οικονομικών, δεν μπορούμε να εντοπίσουμε σε ποιον μετατέθηκε η αρμοδιότητα για το πρόγραμμα».

Σάββατο 16 Ιανουαρίου 2010

Μουσείο Μέτρων και Σταθμών

Ο Αντώνης ο Κεφαλούκος και η Ειρήνη Μαυρικάκη έστειλαν το παρακάτω κείμενο για το Μουσείο Μέτρων και Σταθμών:

Μουσείο Μέτρων και Σταθμών

Το 1791 η Γαλλική Ακαδημία ανέθεσε σε μια ομάδα επιστημόνων από όλες τις χώρες της Ευρώπης να βρουν ένα απλό σύστημα μονάδων μέτρησης. Οι μονάδες μέτρησης πάρθηκαν από τη φύση. Καθιερώθηκε το μήκος να έχει μονάδα μέτρησης το μέτρο, που είναι το 1 από τα 40.000.000 ίσα κομμάτια που χωρίστηκε ο γήινος μεσημβρινός που διέρχεται από το Παρίσι.
Ιδρύθηκε στη Σεβρ το 1875 από το Διεθνές Γραφείο Μέτρων και Σταθμών όπου φυλάχτηκαν τα κατασκευασμένα από πλατίνα πρότυπα «μέτρο» και «χιλιόγραμμο».
Στη νεώτερη Ελλάδα, καθιερώθηκε με νόμο, το 1959, το δεκαδικό μετρικό σύστημα και ισχύει μέχρι σήμερα.

Αντώνης Κεφαλούκος, Ειρήνη Μαυρικάκη

Πέμπτη 7 Ιανουαρίου 2010

Μουσείο Ηρακλειδών

Παιδιά, θέλω να κάνετε μια πολύ καλή δικτυακή περιήγηση στον ιστότοπο του Μουσείου Ηρακλειδών. Να μελετήσετε καλά τον ιστότοπο και όποιος είναι έτοιμος να μου στείλει e-mail να του πω τι θα κάνει στη συνέχεια.

Η διεύθυνση είναι: http://www.herakleidon-art.gr/el/index.cfm

Δευτέρα 4 Ιανουαρίου 2010

Η Χριστίνα Φίλη συνομιλεί με τον Γιάννη Σταμέλο

Η προσφάτως βραβευμένη (29/12/09) και από την Ακαδημία Αθηνών Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του ΕΜΠ Χριστίνα Φίλη προσκεκλημένη του Παραρτήματος Λασιθίου της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας θα μιλήσει στο Ελεύθερο Ανοικτό Πανεπιστήμιο του ΠΟΔΑΝ την Κυριακή 10 Ιανουαρίου 2010 με θέμα «Μαθηματικά και εξουσία». Στο πλαίσιο της εκδήλωσης αυτής είχαμε την παρακάτω συνομιλία.

-Πότε καταλάβατε ότι είχατε ιδιαίτερη κλίση στα Μαθηματικά;
-Δεν νομίζω πως είχα καμιά ιδιαίτερη κλίση. Στο Γυμνάσιο ήμουνα καλή και στα φιλολογικά μαθήματα.

-Έπαιξε κάποιο ρόλο σ’ αυτό το οικογενειακό σας περιβάλλον;
-Ο πατέρας μου απόφοιτος της Σχολής Ευελπίδων, είχε γερή μαθηματική παιδεία, αγαπούσε τα μαθηματικά και με βοήθησε πολύ.

-Οι δάσκαλοί σας;
-Μεγάλη κουβέντα. Κάθε δάσκαλος προσθέτει ένα λιθαράκι που στη νιότη του κανένας δεν το κατανοεί. Πολύ αργότερα καταλαβαίνει κανείς την αξία του. Πάνω σε πολλά πρόσωπα ριζώνουμε.

-Τι θα πρέπει να διαθέτει ο καλός δάσκαλος μαθηματικών;
- Γενικά το δασκαλίκι είναι δύσκολο επάγγελμα. Μόνο όποιος το ξέρει από μέσα το καταλαβαίνει.
Θυμάμαι τον συχωρεμένο τον Διονύση Λιβέρη, εξαίρετο δάσκαλο, που μας έλεγε στο φροντιστήριο "Άτιμο πράγμα ο πίνακας, του μιλάς, αλλά δεν σου απαντά. Πρέπει εσύ να τον κάνεις να σου μιλήσει". Αυτό ακριβώς πιστεύω πως πρέπει να κάνει ο δάσκαλος, όχι μόνο των μαθηματικών, να κάνει διάλογο και να βάλει τα παιδιά που έχει μπροστά του να σκέπτονται και να μην ακολουθούν ρετσέτες.

-Θέλατε από μικρή να σπουδάσετε Μαθηματικά;
-Ναι. Μου άρεσαν πολύ οι θετικές επιστήμες.

-Η ποίηση, λένε, είναι γι’ αυτούς που την έχουνε ανάγκη. Σε τι βαθμό συμμερίζεσθε την άποψη;
-Όλοι έχουμε ανάγκη από ποίηση. Αλλοίμονο αν δεν υπήρχε στη ζωή μας. Θα ήταν τόσο μίζερη και θλιβερή.

-Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σας ποιητές;
- Δύσκολη ερώτηση. Η οικογένεια της μητέρας μου ήταν συγγενής εξ αγχιστείας με τον Καβάφη (η αδελφή της γιαγιάς της είχε παντρευτεί τον Αριστείδη Καβάφη, αδελφό του ποιητή). Έτσι από τα εφηβικά μου χρόνια λάτρεψα τον Καβάφη που κυριολεκτικά επανάστησε την ποίηση. Αλλά πως να παραλείψει κανείς τον Σεφέρη, τον Ελύτη, τον Ρίτσο, τον Τ. Λειβαδίτη και τόσους άλλους υπέροχους ποιητές που έχουμε.
Προικισμένοι με μια τόσο πλούσια γλώσσα είναι λογικό να έχουμε σπουδαία ποίηση. Ακόμα αγαπώ πολύ τους τρεις μεγάλους ακμιστές: Αχμάτοβα, Γκουμιλιόφ, Μάντελσταμ, τον ανεπανάληπτο Αλ. Μπλοκ, τον Αντόνιο Ματσάδο, τον Μπόρχες, τον Ερνέστο Καρντενάλ, τον Ελυάρ, τους άγγλους μεταφυσικούς ποιητές. Δεν θα έφθαναν πολλές σελίδες για να τους αναφέρω όλους.

-Πώς οδηγηθήκατε στη σύνθεση ποιημάτων;
-Μια προσωπική στιγμή μου άνοιξε το δρόμο για την ποίηση.

-Που βρίσκεται το όριο της Επιστήμης με την Τέχνη;
-Δεν νομίζω πως μπορούμε να μιλάμε για όρια. Αντίθετα πιστεύω πως οι δυο αυτοί κλάδοι της γνώσης βρίσκονται σε συνθήκες ώσμωσης.

-Αντεπιστέλλον μέλος της Διεθνούς Ακαδημίας της Ιστορίας των Επιστημών, Διεθνής Γυναίκα για το έτος 1993-94 από το Διεθνές Βιογραφικό Κέντρο του Κέιμπριτζ, παράσημο του Ιππότη των Ακαδημαϊκών Δαφνών από τη Γαλλική Κυβέρνηση το 2006 και πριν από λίγες μέρες βραβείο από την Ακαδημία Αθηνών. Τι ρόλο παίζουν στη ζωή σας τα βραβεία;
-Αναμφισβήτητα οι τιμές και οι διακρίσεις μου δίνουν δύναμη και κουράγιο για να συνεχίσω τη δουλεία μου και να βελτιώνομαι, όσο αυτό είναι δυνατό. Όμως δημιουργούν και μεγάλες υποχρεώσεις, καθώς συναισθάνομαι πως δεν θα πρέπει να διαψεύσω η να απογοητεύσω εκείνους που με τίμησαν.

-Μπορεί ένα βραβείο να μας αλλάξει τη ζωή;
-Εξαρτάται από τον άνθρωπο. Συνήθως τα βραβεία αυξάνουν τις υποχρεώσεις του δημιουργού.

-Τα μαθηματικά, γράφετε, ήταν πολλές φορές κοντά στην εξουσία. Ασκούν τα ίδια κάποιας μορφής εξουσία στους μη μυημένους;
-Ίσως να την ασκούν με τη μορφή μαγείας και εξερεύνησης. Ποιος δεν ονειροπόλησε κάτω από έναν έναστρο ουρανό, ψάχνοντας για απαντήσεις; Ποιος δεν αναρωτήθηκε για τη μέτρηση του χρόνου; Ποιος δε σκέφτηκε τι γίνεται περά από τη Γη μας;

-Γιατί, κατά την άποψή σας, η γυναικεία παρουσία στην Ιστορία των Μαθηματικών δεν είναι τόσο έντονη όσο σε άλλες επιστήμες;
-Οι γυναίκες άργησαν πολύ να γίνουν αποδεκτές στην κοινωνία, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά παντού. Δεν είχαν τις ίδιες ευκαιρίες. Μην ξεχνάτε πως στα τέλη της δεκαετίας του ’20 η Έμμυ Νέτερ δεν γινόταν δεκτή να διδάξει στο πανεπιστήμιο της Γκέττινγκεν γιατί ακριβώς ήταν γυναίκα. Μόνο με την συνδρομή και τη θερμή υποστήριξη του Χίλμπερτ κέρδισε μια θέση πριβάτ ντοζέντ (άμισθου υφηγητού). Μάλιστα ο Χίλμπερτ αναγκάσθηκε να πει στη Μαθηματική Σχολή, πως εδώ δεν είμαστε bains mixtes (εκείνη την εποχή οι γυναίκες κολυμπούσαν ξεχωριστά από τους άνδρες) για να μας ενδιαφέρει το φύλο, αλλά πανεπιστήμιο. Στην Ελλάδα, η πρώτη γυναίκα που έγινε καθηγήτρια Μαθηματικών σε πανεπιστήμιο είναι η κυρία Σουζάνα Παπαδοπούλου στο Πανεπιστήμιο Κρήτης.

-Αν είχατε τη δυνατότητα σε ποια εποχή και σε ποιο μέρος θα θέλατε να ζούσατε;
- Στην Αθήνα του 5ου αιώνα π.Χ. όταν συντελείτο το ελληνικό θαύμα.

-Αν είχατε τη δυνατότητα τι θα αλλάζατε στη Μαθηματική Παιδεία στη χώρα μας;
-Θα προσπαθούσα να γίνουν τα μαθηματικά πιο προσιτά, ώστε να μην φοβίζουν τους μαθητές. Δείχνοντας περισσότερο την ομορφιά τους παρά την στεγνή τεχνική τους, δείχνοντας τις πολυάριθμες εφαρμογές τους και την χρησιμότητά τους. Υποχρεώνοντας, χρησιμοποιώ ακριβώς αυτή τη λέξη, άξιους και προικισμένους δασκάλους να επισκέπτονται σχολεία, κυρίως απομονωμένα, να δίνουν διαλέξεις και να απαντούν στα ερωτήματα των μαθητών. Ίσως τότε αν δουν την αόρατη πλευρά τους να μπορούν να τα αγαπήσουν.

-Σήμερα, γράφετε, οι Αυλές των ευγενών έχουν αντικατασταθεί από τις πολυεθνικές εταιρείες που έχουν στην υπηρεσία τους τα καλύτερα μυαλά, αφού Πτολεμαίοι και Μέδικοι δεν υπάρχουν πια. Προφανώς οι πολυεθνικές μαζεύουν τα καλύτερα μυαλά προκειμένου να αυξήσουν τα κέρδη τους. Βλέπετε κάποια άλλη λύση για την αξιοποίησή τους προς το συμφέρον της κοινωνίας;
- Ζούμε σε εποχή χρηματοκρατίας και θεωρώ πως είναι πολύ δύσκολο να αλλάξουν κάποιες νοοτροπίες, που έχουν γίνει πια modus vivendi. Ο προϋπολογισμός ενός κράτους πολύ δύσκολα μπορεί να αναμετρηθεί με τα κέρδη μιας πολυεθνικής.

-Συχνά ακούμε ότι οι πνευματικοί άνθρωποι στις μέρες μας δεν παίρνουν πρωτοβουλίες, δεν βγαίνουν μπροστά με το κύρος τους. Ποιο νομίζετε ότι είναι το χρέος του πνευματικού ανθρώπου σήμερα στη χώρα μας;
- Για όλους μας ισχύει ο στίχος του Καβάφη (το μεγάλο ναι ή το μεγάλο όχι).

-Αν κάποιος μαθητής με ιδιαίτερο ταλέντο στα μαθηματικά ζητούσε τις συμβουλές σας τι θα του λέγατε;
- Πως ο δρόμος είναι ανηφορικός, δύσκολος και μοναχικός, αλλά αξίζει τον κόπο να παλέψει κανείς για να πραγματοποιήσει τα όνειρά του. Αλλοίμονο σ' εκείνους που έχουν πάψει να ονειρεύονται.

-Σας ευχαριστώ πολύ.
- Εγώ σας ευχαριστώ πολύ για την τιμή που κάνετε να με προσκαλέσετε να μιλήσω στη όμορφη πόλη σας.

Μαθηματικά και εξουσία

Την Τρίτη 29 Δεκεμβρίου 2009 στην καθιερωμένη πανηγυρική συνεδρίαση της Ακαδημίας Αθηνών το ανώτατο αυτό ίδρυμα απένειμε τα ετήσια βραβεία για το 2009. Εκτός από την κοινωνική προσφορά και την ηρωική αυταπάρνηση, τιμήθηκαν τα Γράμματα και η Επιστήμη. Στην Τάξη των Θετικών Επιστημών, μεταξύ των άλλων, βραβεύτηκε και η Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του ΕΜΠ Χριστίνα Φίλη για το βιβλίο της «Μαθηματικά και εξουσία» (εκδόσεις Παπασωτηρίου).
Η Χριστίνα Φίλη σπούδασε μαθηματικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και με υποτροφία της Γαλλικής Κυβέρνησης συνέχισε μεταπτυχιακές σπουδές στο Παρίσι. Το διδακτορικό της εκπόνησε στην Ιστορία των Μαθηματικών με επόπτη τον Καθηγητή Rene Taton.
Έχει συγγράψει πολλά άρθρα, μελέτες, ανακοινώσεις σε συνέδρια και έχει συμμετάσχει στη συγγραφή πέντε διεθνών συλλογικών βιβλίων. Έχει κυκλοφορήσει στην Ελλάδα τέσσερις ποιητικές συλλογές και τη συλλογή δοκιμίων «Αμφίδρομα», την οποία παρουσιάσαμε στο παρελθόν από τις σελίδες της Ανατολής. Τελευταία της συγγραφική δραστηριότητα ήταν το βιβλίο που βράβευσε η Ακαδημία Αθηνών.
Η Χριστίνα Φίλη το 1993 εξελέγη αντεπιστέλλον μέλος της Διεθνούς Ακαδημίας της Ιστορίας των Επιστημών. Το 1994 το Διεθνές Βιογραφικό Κέντρο του Κέιμπριτζ την ανακήρυξε Διεθνή Γυναίκα για το 1993-94. Το 2006 η Γαλλική Κυβέρνηση της απένειμε το παράσημο του Ιππότη των Ακαδημαϊκών Δαφνών. Είναι παντρεμένη με τον Καθηγητή Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Λομονόσοφ της Μόσχας Σεργκέι Ντεμίντοφ.
Το βιβλίο της «Μαθηματικά και εξουσία», όπως γράφει στο προλογικό της σημείωμα, έχει σκοπό να αναδείξει τις μορφές των μαθηματικών που βρέθηκαν απέναντι από την εξουσία η οποία τους συνέτριψε, όπως οι Υπατία η Αλεξανδρινή και ο Γαλιλαίος, ή την υπηρέτησαν, όπως οι Viet, Wallis, Monge, ή συνέβαλλαν στην αναμόρφωση του κράτους, όπως οι Leibnitz και Καραθεοδωρή. Η προσέγγιση των μεγάλων μορφών που περιλαμβάνονται στο βιβλίο της δεν αφορά τη δημιουργία πορτραίτων και βιογραφιών αλλά διερευνάται η σχέση τους με την εξουσία.
Τα μαθηματικά, παρά την αντίθετη αντίληψη που επικρατεί, δεν ήσαν ποτέ μακριά από την εξουσία. Οι μαθηματικοί, άλλοτε ως φιλόσοφοι, άλλοτε ως γεωμέτρες, αστρονόμοι, μηχανικοί ή αποκωδικογράφοι, εξασφάλιζαν την οικονομική τους ανεξαρτησία και την πρόσβαση στις βιβλιοθήκες κοντά στην κάθε μορφής εξουσία. Ο μισθός που έπαιρναν κατά καιρούς ως πανεπιστημιακοί δάσκαλοι σχεδόν ποτέ δεν τους έφτανε για να ζήσουν και να εργαστούν με επαρκείς ανέσεις. Σήμερα που οι Πτολεμαίοι και οι Μέδικοι ανήκουν στο παρελθόν, τι γίνεται σχετικά; Οι Αυλές των ηγεμόνων έχουν αντικατασταθεί από τις πολυεθνικές εταιρείες, υποστηρίζει η Χριστίνα Φίλη, οι οποίες, με αξιοσέβαστα οικονομικά ανταλλάγματα, έχουν μαζέψει τα καλύτερα μυαλά της υφηλίου. Άλλοι καιροί.
Στο βιβλίο, εκτός από τους μαθηματικούς που προαναφέραμε, αναφορές γίνονται ακόμα στους Ομάρ Καγιάμ, Euler, Fourier, Cauchy, Bolzano και Egorov. Ειδική μνεία επίσης γίνεται, σε ξεχωριστά κεφάλαια, για τα Μαθηματικά και τον φασισμό καθώς και στα Μαθηματικά και το Γ’ Ράιχ.
Το βιβλίο είναι σχήματος 17χ24, αποτελείται από 758 σελίδες, περιλαμβάνει στο τέλος του ένα πολύ λειτουργικό ευρετήριο ονομάτων και προλογίζεται από τον Απόστολο Δοξιάδη.
Ο Α. Δοξιάδης καταλήγοντας παρατηρεί: «το βιβλίο είναι συναρπαστικό και απολαυστικό, ένα από τα σπάνια εκείνα δείγματα που λες ότι σχεδόν κατά λάθος γεννήθηκε στη μικρή μας χώρα, καθώς είναι πρωτότυπο και ουσιαστικό σε διεθνές επίπεδο. Θέλω να πιστεύω ότι οι αρετές αυτές σύντομα θα φανούν καθαρά, όταν ανοίξει, όπως του αξίζει, τα φτερά του και εκτός Ελλάδος. Στο μεταξύ όμως, έχουμε το προνόμιο πρώτοι εμείς να το χαρούμε».
Η συγγραφέας στο προλογικό σημείωμα του βιβλίου αναφέρει ότι αυτό αποτελεί τον καρπό δεκαπενταετούς εργασίας σε μεγάλες βιβλιοθήκες του εξωτερικού. Πραγματικά οι προσεγγίσεις των θεμάτων, σε σχέση με το κριτήριο που έχει τεθεί, είναι πλήρεις, εμπεριστατωμένες, με ψύχραιμη ματιά σε θέματα δύσκολα (όπως π.χ. η Υπατία) και πάρα πολύ καλά τεκμηριωμένο. Πολύς μόχθος, επίπονη εργασία, η οποία όμως ευτύχησε να αποδώσει εξαιρετικό αποτέλεσμα. Παρά τον όγκο του βιβλίου τα θέματά του μπορούν να διαβαστούν αυτόνομα και πιστεύουμε ότι όχι μόνο δεν θα πρέπει να λείπει από τη βιβλιοθήκη κάθε μαθηματικού, αλλά και από την αντίστοιχη κάθε ακαδημαϊκού πολίτη.
Η Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Χριστίνα Φίλη μας έκανε την εξαιρετική τιμή και αποδέχθηκε πρόσκληση του Παραρτήματος Λασιθίου της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας και θα παρουσιάσει στο πλαίσιο των διαλέξεων του Ελεύθερου Ανοικτού Πανεπιστημίου του Πολιτιστικού Οργανισμού του Δήμου Αγίου Νικολάου την Κυριακή 10 Ιανουαρίου το θέμα «Μαθηματικά και εξουσία». Η διάλεξη θα είναι η πρώτη μετά τη βράβευσή της από την Ακαδημία Αθηνών. Επίσης, ιδιαίτερη τιμή θα προσδώσει στην εκδήλωση και η παρουσία του Καθηγητής του Λομονόσοφ Σεργκέι Ντεμίντοφ.
Ι. Σταμέλος
stamelosioa@gmail.com

Κυριακή 3 Ιανουαρίου 2010

Μουσείο Μπαρτσελόνας

"Αν πάει κάποιος στη Βαρκελώνη, αξίζει να πάει μια βόλτα στο Μουσείο της ομάδας στο Καμπ Νου. Μια βόλτα εκεί σε βοηθάει να καταλάβεις ότι στο DNA αυτής της σπουδαίας ομάδας υπάρχει ο απόλυτος σεβασμός του σπορ που λέγεται ποδόσφαιρο: στη Βαρκελώνη, αυτό που ο κόσμος ζητάει δεν είναι οι τίτλοι αλλά το ωραίο παιχνίδι.
Στο Μουσείο καταλαβαίνεις ότι οι άνθρωποι τιμούν πιο πολύ και από αυτούς που κέρδισαν, αυτούς που χάρισαν στον κόσμο συγκινήσεις και θέαμα. Η Μπαρτσελόνα κέρδισε τα πάντα τη χρονιά που έπαιξε το καλύτερο ποδόσφαιρο στην Ευρώπη και όχι τη σεζόν που έκανε τις ακριβότερες μεταγραφές ή που είχε τους πιο διάσημους παίκτες".
Απόσπασμα από άρθρο του Αντώνη Καρπετόπουλου στην Καθημερινή της 3/1/2010

Παρασκευή 1 Ιανουαρίου 2010